20070911

Befria oss från reklam!

Temat är inte nytt på bloggen. Reklam. All kväljande reklam! Jag har en god vän som nyligen gick och oroade sig för en infektion hon led av och som inte ville släppa. Hon gick till doktorn. Så här berättade vännen i ett mejl: ”Var hos doktorn i går. Inget bakteriellt. Vet du var hon gav mig för medicin? Vila, värme och vänlighet. Hon SER sina patienter!”

Ingen dålig ordination! Den doktorn var också läkare, där finns en skillnad. Jag tror att motsvarande ordination, t.ex. en månads vila från all reklam som trycks på oss från alla håll också skulle kunna bota många åkommor. I verkligheten förstås en omöjlig önskedröm, vi har redan byggt fast oss. Förr kunde jag öppna Aftonbladets nätupplaga med viss positiv förväntan. AB var snabbt på plan, hästlängder fram alla andra drakar i branschen, och hade en juste layout. Om inte direkt tilltalande så i alla fall överskådlig. Balanserad. Idag vet jag inte vad som har hänt? Har de släpp alla troll lösa? Det känns som om man hamnat på en mer eller mindre slipprig hem- och chattsida för 16-åringar eller så. Inget fel med i det sig. Sådana sidor, bortsett från just slipprig, måste väl också få finnas, men nu var det seriösa nyheter jag förväntade mig på AB:s nyhetsportal.

Jag är inte karl nog att ens skilja nyheter från halvnyheter eller ren skit. På något märkligt sätt flyter allt samman på sidan och mitt i alltsammans blinkar det, rör sig, byter plats och har sig på alla möjliga tröttsamma sätt. Det verkar som om tidningen idag skapas efter konceptet – finns där en teknisk möjlig att få något att hända, låt det hända! Utan tanke på struktur, läsförståelse och annat oviktigt (sarkasm) i en tidning. Antagligen kan man på så sätt locka till sig läsare under den ljuva åldern under 30. Kan man förresten tala om läsare numera, borde det inte vara (reklam)mottagare? Men alla vi andra då? Vi kan ju alltid byta blad. Som tur är ligger de andra drakarna fortfarande några steg efter. Hoppas det är efter en medveten strategi denna gång?

Eftersom jag är sjukskriven har jag tittat ovanligt mycket på TV. Vi har också begåvats med fler kanaler sedan vi tvingades skaffa en digitalbox. Nu har begreppet zappa fått en substantiell innebörd även för mig. Först tyckte jag att repriserna duggade tätt. Det gör de förvisso – också - men sen förstod jag att det handlade om reklamavsnitt eller trailers (egenreklam s.a.s. för kommande program?) som tenderat att bli allt längre eller hur? Snart blir det riktigt omöjligt att också här skilja riktiga programinslag från reklam. Åtminstone om man sitter där och zappar för du kan ge dig på att du får fler träffar i ett reklamavsnitt än i ett program. Möjligen kan du använda det där med täta repriser som ett skiljeinstrument. Alltför täta repriser, troligen reklam. Och, där de skriker och flåsar högst, troligen reklam.

Snikvarianten, eller vad det nu är, varianten av Discovery som nästan bara handlar om hot rod, är min personliga favorit. De kör lika delar reklam och program på ett ungefär. Programmen är de som för en mager handling framåt. Reklamen är de inslag som kör samma grej om och om igen tills man inte längre står ut och trycker på röda knappen. Kan väl inte vara en hållbar och önskad utveckling? Själklart har även reklam existensberättigande, hur skulle vi annars få reda på utbud och nyheter? Det är den massiva mängden och den påträngande burdusa tonen.

Men nu får det nog vara nog. Idag blev det kanske lite magsurt men det var skönt att få "kräkas" lite! Så tack för att du orkade dig igen texten ända hit!

Inga kommentarer: