20060922

På plats igen

Tillbaka igen! Det har ju hänt en del sedan sist. Alltför många röstade t.ex. fel – tycker den deprimerade halvan av landet i alla fall. Den andra halvan är desto gladare. Hur som helst ska det bli spännande att se vad alliansen nu kan göra allvar av och om de lyckas behålla den goda stämningen sinsemellan när verkligheten pockar på. Jag tycker att man redan kan ana lite oråd. Valrörelsens svart-vita färgskala kan visa sig vara grällare så. Men vem vore jag att döma.

Fascinerande är den i mitt tycke totala brist på självinsikt som Lars Lejonborg uppvisar. Han verkar leva i en helt annan värld än sina partikamrater, möjligen förblindad av möjligheten att få bli minister. Ser han hur partiet mer och mer öppet verkar klyvas mellan batongretoriken och de sant liberala krafterna? Det jäser i folkpartiet. Gud bevare fosterlandet och framför allt skolan från batongretorikens företrädare! Det är bara den som saknar auktoritet som behöver vara auktoritär. Och auktoritet bankar man inte in i skallen på folk med batong, auktoritet är något man förtjänar. Det handlar om ömsesidig respekt. Om mognad. Visst kan det möjligen sägas att alltför många lärare tycks sakna denna auktoritet men den bristen löser vi i så fall inte med ordningsbetyg. Så var det sagt.

Sommaren tycks hålla i sig och glad är en sann vinterhatare som jag! Lång sommar och kort vinter. Ännu gladare skulle man ju vara om man slapp oroa sig för klimatförändringarna. Det är verkligen ingen lek! För tankarna in på bilar och Citroënen som nu är kry igen och förhoppningsvis redo att göra tjänst för lång tid framöver. Stor bil men den drar ganska måttligt med bensin. Under litern i alla fall. Jag försöker att inte köra så ofta, det blir mest på sommaren och en del helger. Men visst borde man skaffa en miljöbil. Mycket man borde….

Nu ska jag läsa lokaltidningarna och se vad valet innebär på mina två hemmaplan. Jag ser att vi i Värmdö har bytt regim men i Åmål regerar Kurt Svensson och centern vidare. Åmål lär vara ett av landets starkaste centerfästen förresten. Jag tycker lite synd om Bryntesson i Värmdö med sin koalition (c, kd – tills nyligen - och mp) som jag tycker gjort ett strålande jobb med att reda upp i röran efter moderaternas tidigare styre á la vilda västern.

På snart återhörande.

Inga kommentarer: