20070818

Leveransklar!

Att lägga näsan i blöt. Är inte det ett ganska underligt ordstäv egentligen? Svårt att härleda. Ibland kan man ju fundera över folks beteende, det finns många underliga böjelser att ägna sig åt, men aldrig att jag sett nån lägga sin näsa i blöt. Fast jag kan ju för min inre syn föreställa mig en rad dråpliga scenarier. Till att börja med måste man bestämma sig; tar man av sig näsan först, likt löständer man tar ut för att sen stoppa i vattenglaset (= i blöt)? Inte så troligt eller hur?

Men så här då: tänk dig att du en vacker dag som den här promenerar längs exempelvis Djurgårdsbrunnskanalen. Plötsligt ser du en massa rumpor puta upp nere vid strandskoningen som vore folk hundlikt sörplande kanalvatten. Men icke så, de håller just på att blötlägga sina näsor! Även om det låter som en relativt otrevlig sysselsättning så verkar det ju ganska harmlöst och gör det ännu svårare att begripa hur ordstävet sedan har fått den negativa betydelse som det har idag. Hörrudu, lägg inte näsan i blöt!

Fast nu var det inte alls det som jag hade tänkt att dagens betraktelse skulle handla om. Leverera var ordet jag tänkte leverera lite funderingar kring. Detta nya populära mantra som väl närmast slagit ut mantrat utanförskap. Idag ska alla leverera gud bevars. Ta Fredrik Ljungberg som exempel. Nu är ju jag idrottsanalfabet och har alltså noll koll vad gäller sport men jag vet att Fredrik Ljungberg spelar fotboll och nu ”anklagas” för att inte ha levererat sedan 2004 – för så står det i tidningen. Visst, jag har också läst mig till att han varit skadad emellanåt men ändå, man kan ju undra vad han gjort på plan sedan 2004 om han inte levererat? Spela fotboll som uppenbarligen är hans yrke räcker tydligen inte i alla fall. Kanske att han bara glömt att skicka sina leverensfakturor?

Eller ta en präst. Hur ska hon/han marknadsföra sig? Vi levererar allt från bröllop till begravningar? En skola får väl skylta med att till våren 2008 ha ett visst antal elever leveransklara för vidareförädling i nästa led i utvecklingsprocessen.

Man kan begrunda vad i den samtida kulturen som under så stor förtjusning låter sig återspeglas i det lilla oansenliga ordet leverera? Vari ligger dess stora dragningskraft? Vad är det som leverera levererar?

Inga kommentarer: