20070828

Tankar om aforismer och sentenser

Som du kanske anat, du som varit med mig ett tag, är jag fascinerad av aforismer och sentenser och sånt. Naturligtvis främst av innehållet men också av själva konsten att så kortfattat uttrycka kärnfulla och kloka saker. Lite spännande är det ju också hur de kommer till. Kommer i tryck. Vem går omkring och snappar upp dem när de så att säga precis trillar ur munnen på klokt folk? Finns det sedan någon form av central som man lämnar in sina uppsnappade klokheter till? Nån myndighet? Eller kanske en butik att sälja dem till?

- Hej! Idag har jag fångat in två verkligt fina grejer! Du får aforismen för 25 spänn och sentensen för 50. 75 spänn för två verkligt högklassiga grejer och inget gammalt Voltairemummel. Vad säger du?
- Nu har jag ju redan rätt många sentenser på lager….
- Inte så här bra.
- Ok, kör till då!


Eller sitter det en massa klokt folk hemma och knepar och knåpar för sig själva bland ord och tankar? Man kan förledas att tro det för några förekommer nästan överallt, de tycks aldrig gjort något annat än sagt kloka saker. Oscar Wilde och La Rochefoucauld t.ex. Bara promenerade runt och strödde visheter omkring sig. Apropå vishet, det sägs att vi i Sverige har en visskatt vi bör vara rädda om. Betyder det då månne att det är Anders Borg vi ska vara rädda för? Att han nu tänker införa skatt på aforismer och sentenser? Men ok, inte mig emot bara pengarna går till återuppbyggnaden av ett solidariskt och jämlikt samhälle.

Efter den tramsiga inledningen måste jag naturligtvis bjuda på några pärlor. Ja, inte direkt mina egna då….. Så var så god:

Hon hinner mycket. Hon har ju inget annat att göra. Lars Gyllensten
Finurligt så det räcker och blir över.

Bedöm en människa efter hennes frågor, inte efter hennes svar. Voltaire
Du ser, Voltaire igen! Jag har själv svårt med tanken att alls bedöma människor. Våra omdömen slår så lätt fel och där finns ingen instans att överklaga till! Det där får Jan Björklund grubbla på.

Ser jag på mitt liv som en bestulen, vem var största tjuven? Det var jag. Bo Bergman
Uppriktigt. Apropå det här med egetansvar kanske? Var det alltså aktuellt redan på hans tid?

Jag vill ha sommar
och ingenting att göra.
Jag vill ha fred,
jag vill vara i fred
och ha så mycket dåligt samvete jag vill
. Beppe Wolgers
Vem annars? Go’a Beppe.

Om mina vänner är enögda betraktar jag dem i profil. Joseph Joubert
Motsatsen mot att döma eller hur?

Man längtar inte efter omväxling där det finns rymd. Josephine Tey
Det är annars ingen kvinnodominerad bransch den här…….Kan bero på att kvinnan inte är lika vis som mannen. Kan alternativt bero på att mannen inte riktigt fattat galoppen, aldrig riktigt hann uppfatta det visa och kloka som sades. Förutsatt att mannen också är den som samlar in våra aforismer och sentenser.

Inga kommentarer: