20060428

Dalsland? Man kan aldrig veta!

Du läser väl PD? Hur ska du annars få reda på vad som händer i Åmålstrakten? Kolla t.ex. rubriken på sidan 11 i torsdagsnumret: Dalsland kan vara en tankefälla. Se där en rubrik som utmanar just ens tankar. Vad menas? Så här står det bl.a. att läsa: ”Dalslänningar hör till de få i Sverige som identifierar sig med landskapet. Det är dalslänningar och skåningar som gör det. Dalsland finns som en identitet, men finns det i verkligheten? säger Anders Källström.”
Spännande tanke. Om du sedan lyssnade till P1 och programmet Tekno i onsdags – som handlade om folk som gör stora pengar genom att investera i en virtuell låtsasvärld – så blir man lätt lite orolig. Jag som har min stuga hemma i Dalsland, finns den eller har jag bara inbillat mig? Finns jag på riktigt eller är jag endast en digital blipp på skärmen? Skatteverket tror i alla fall att stugan verkligen finns. Trösterikt! Och fastighetsskatten betalar jag i riktiga pengar och inte i PED eller vad valutan kallas i den virtuella världen. Kanske är dumt av mig? Tänk om Skatteverket bara är ett påhitt!
Förresten tycker jag att jag känner igen alltihop från mina totalt misslyckade aktie- och fondaffärer. Säger bara Telia. Vad gäller börsen känns det verkligen som nån bara sitter där med en joy-stick i handen och hånleende lurar skjortan av mig - jag lilla digitalkryp.

Men nu har jag kommit långt från Dalsland. Visst finns Dalsland. Bokhandeln i Åmål är en mycket trevlig realitet! Tyvärr också föreställningen bland ungdomar att det är fult att trivas i Åmål. Artikeln väckte många tankar hos mig som jag gärna vill återkomma till om du inte protesterar. Nu blir det lite fredag svin. Fredagsvin ska det nog vara. Ska testa det omtalade sydafrikanska vinet Rijk’s Shiraz. Till det: spagetti carbonara.

Inga kommentarer: