20060425

Mot bättre vetande?

Hörde nyss på TV om den stora flyttkarusellen i regionalpolitikens helga namn. Myndigheterna ska ut från det förkättrade Stockholm till verkligheten. Varför har inte Åmål fått sig tilldelad nån myndighet trots att kommunalrådet Kurt Svensson ropat så högt? Här skulle vi verkligen behöva en rejäl myndighet utöver allt annat! Gör något åt orättvisorna!
Eftersom jag arbetar på en myndighet som är åtminstone partiellt berörd har jag kunnat följa dumheterna på nära håll. Det är en så dyr och erbarmligt usel process – ingen ansvarig vill ju stå för den - att jag nu bara orkar konstatera just detta. Visst, du kan säga att jag är partisk men också att jag faktiskt vet vad jag talar om.

Dock, istället för att gnälla vidare över faktum kan man fundera över eventuella mönster. Ett framträder i eldskrift: nya utmaningar - gammalt tänk! Och det tycker jag karaktäriserar mycket som händer eller inte händer idag och gäller tvärs över alla politiska färger, trots en del valsprattel i marginalen. Det gäller många andra yrkesgrupper också för den delen. När hade t.ex. en ekonom rätt i sin analys och prognos? Nu skulle man kunna sätta upp den tvetydiga devisen – Mot bättre vetande! Devisen passar bättre in i vårt tidevarv än man först tror just för sin tvetydighet. Jag är övertygad om att vi befinner oss mitt uppe i ett paradigmskifte där vi håller på att släppa det gamla men ännu inte ser det nya. Klart vi är förbryllade och i värsta fall håller än mer krampaktigt fast i något gammalt och tryggt hur dåligt det än fungerar. Strular det så ös på med mera av samma sak bara – mot bättre vetande! Ett paradigmskifte är ingen lek, det handlar inte om förändringar i laguppställning och taktik, det handlar om en helt ny spelplan! Och ett annat spel! Troed Troedson har länge och pedagogiskt, och inte minst på ett roligt sätt, försökt upplysa oss om vad ett paradigmskifte är. Läs eller möt honom och du kommer ut både glad och mer insiktsfull! Jag lovar.

Det gamla håller på att kollapsa, om det inte redan har skett, medan vi ännu inte i vår kultur präglad av kortsiktighet fått syn på det nya. Eller att vi inte vågar se. Nånstans i bakhuvudet vet vi med oss att det brukar gå illa för pionjärerna. Hur gick det t.ex. för dem som var först ut med att jorden snurrade runt solen eller att jorden var rund? De blev huvudet kortare och det kan man bli än idag om än inte på samma handgripliga sätt.
Mod kommer alltså att krävas för att ta täten med den andra sidan av mottot på fanan – mot bättre vetande. Mod och god spaningsförmåga. Talang att se helheter och sammanhang. Pedagogisk fallenhet för att göra trovärdigt för oss andra skraja och tvivlande. Man vet vad man har….Jag betvivlar att anförarna står att finna i de äldre generationerna.

Själv ser jag framför mig en skola som mer hålls samman av andra förutsättningar än en tegelbyggnad och inrutade tider och åldersklasser. Ett arbetsliv med mer flytande gränser mellan fritid, operativ tid, ideellt engagemang, förkovran och personlig utveckling – långt från vällingklocka och stämpelur alltså. Kanske har vi alla en grundläggande samhällslön oberoende av i vilket skeende vi råkar befinna oss i. Inga transferingskostnader. Fler små och flexibla företag som mer liknar globala nätverk – där vi nästan redan är idag. Girigbukarna i toppen på de nuvarande pyramiderna kommer att spjärna emot länge förstås. Men OK, jag bara gissar, jag vet ju inte heller. Medge att det i alla fall kittlar lite i magen av nyfikenhet! Vilka möjligheter för dugliga och modiga nybyggare! Och sen för oss andra.

Oj vad det kom ord idag! Egentligen hade jag bara tänkt bjuda på ett recept till en soppa jag gjorde i går kväll. Inte direkt mager men god. Du får vänta ett tag till på det.

Inga kommentarer: