20060425

Vilken soppa!

Soppan så. Receptet enligt Kajsa Warg – man tager vad man haver. Det räckte till 2 personer. Och så här gjorde jag:

> kokade upp 1 liter vatten med tre hönsbuljongtärningar
> tärnade (små tärningar) ca 1 dl rotselleri och som jag kokade mjuka i mikron (ca 4 minuter)
> tärnade (små tärningar) ca 1 dl parmesanost
> mixade rotsellerin och osten tillsammans med lite av buljongen
> hällde mixen i kastrullen och spädde med tjock grädde, kanske nån dl eller så. Ujuj!
> klickade i ett par matskedar Chavroux, fransk färsk getost
> vispade i 1 äggula (sen får soppan inte koka), några droppar Tabasco, vitpeppar och salt
> sist hällde jag i frysta gröna ärtor och sockerärtor att sjuda med ett tag
> jo, jag hade i en klick smör också, jag erkänner, men det är absolut inte nödvändigt!

Vackert vit soppa – och mycket god – men nyttig? Tja, det är ju en grönsakssoppa i alla fall, eller hur! Och man behöver inte ha starkgrädde heller skulle jag tro. Variera efter eget behag! Kokosmjölk kan nog passa bra. Pröva! Chavrouxen kan kanske vara svår att finna men ta då nån annan mild getost eller så. I kväll blev det bruna bönor och falukorv.

Inga kommentarer: