20060423

Mycket papper blir det...

Härlig morgon. Igen faktiskt. Blir alltid på gott humör när jag lyssnat till ”På minuten” som ju sänds i repris i P1 på söndagsmorgonen. Tack för att det finns! Och tack för att P1 finns med alla sina utmärkta program. Ta bara ”Tankar för dagen” – en guldgruva till nya insikter. Här kan du bland många andra kloka personer höra bl.a. prästen Annika Borg. Jag kommer säkert att återkomma till henne. En absolut favorit.

Dagens stora och enda projekt blir att plantera ett vårdträd - en vit rododendron - med anledningen av ett nytt litet liv, mitt bonusbarnbarn. Resten av dagen får gå i linje med carpe diem.

Man kan bli lätt trött av morgontidningen. Nu tänker jag inte på innehållet utan alla bilagor som bara ramlar ur när man öppnar den. Idag smyger man också in reklambilagor har jag noterat. I alla händelser växer sig pappershögen snabbt allt högre under veckan och ligger där och sprider dåligt samvete. Hur mycket hinner du läsa? Själv uppskattar jag att jag hinner med kanske 5% av veckans innehåll. Tänk vad många ord och tankar som begravs i återsamlingskontainern olästa! I bästa fall. I sämsta fall blir orden skräp på trottoaren eller annorstädes att trampas på.

Såg just i tidningen att Naturvårdsverket klagar på nedskräpningen i Sverige. Med all rätt! Man vadar ju numera i skräp, åtminstone i storstäderna. Problemet är enligt min mening inte bara en ordningsfråga, det är allvarligare än så, det handlar om förlorad respekt. Det handlar om självaktning och värdighet. Du förlorar något väldigt värdefullt varje gång du kastar skräp omkring dig. Det kanske luktar lite gammeldags nymoralism men känn efter!

Upprymd blev jag av en debattartikel i fredagens DN ”Kunskap är viktigare än objektivitet” av Henrik Berggren. Läs artikeln om du har möjlighet! I all sin enkelhet ett viktigare budskap än allt trams om auktorisering av lärare och annat politiskt hårklyveri. Nu begriper du att en av mina absoluta favoritfilmer är ”I döda poeters sällskap”. Du begriper också att jag kommer att ha mycket svårt för den beskäftige Jan Björklund som eventuell utbildningsminister utan att därför hylla dagens situation i skolan. Känner du till Kahlil Gibran och hans ”Profeten”? Han har tankar om undervisning som jag tänker återkomma till.

Nu ska jag ut och gräva!

Inga kommentarer: