20060427

Skäll aldrig på långsamma tanter!

Var nyss och handlade. Lite bröd bara att ta med hem till gamla mamma ett par kilometer från affären. Nu lägger jag brödet, solgalsögonen och plånboken på biltaket, väl medveten om faran att göra så. Säger därför högt till mig själv: tänk nu på att plånboken ligger här!!!
Nåväl, låser upp, plockar in och sätter mig i bilen. Far iväg den korta biten hem till mamma. Får genast framför mig en gammal tant i en rostig Opel Astra. Tanten är benhård på hastighetsbegränsningen. Det är mest 30 hela vägen. Och inte en knop fortare kör hon, snarare tvärtom. Heders, men visst kryper det lite i kroppen.
Jag parkerar utanför mamma och plockar brödet och lite annat jag skulle ta med ur bilen. Borde inte plånboken också ligga här i baksätet? Jävl…! Kan man vara så senil att en medveten tanke inte stannar kvar i ens 10 sekunder? Jag varnade ju mig själv högt och tydligt, eller hur!
Du som har förstått rubriken rätt har också förstått att plånboken låg kvar där fint och stilla på biltaket! Hade det inte varit för den gamla tanten så. Inte för att jag tycker att man ska köra fortare än 30 när det är 30 men ändå. Sens moral: innan du retar dig på gamla tanter i Oplar – besinna att de kan vara utsända av högre makter! Tack du okända ängel!

Inga kommentarer: