20060426

Jag tänkte på en sak...

Fogligt illojal?

Jag tänkte på en sak. Fogsvans. En såg att såga fina fogar med. Fast egentligen tänkte jag nog mer på begreppet - att foga sig. Dessutom har faktiskt namnet fogsvans inget alls att göra med fog, som man lätt skulle kunna tro, utan med räv som Fuchs på tyska eller fox på engelska. Den, sågen alltså, heter så för att den helt enkelt liknar en rävsvans.
Hur som helst, är du en foglig en? En medgörlig, undfallande, lydig och eftergiven typ? Naturligtvis inte, vem vill vara det! Det låter inte så eftersträvansvärt eller hur. Lojal låter trevligare men så är det ju inte heller synonymt. Men lite ändå?
Sen tänkte jag på fixstjärnor i betydelsen självlysande personer. Sådana personer som är lite utöver det vanliga. Sällan fogliga men lite läskigt spännande. Utmanande. Får saker att hända. Tänjer gränser. Går sina egna vägar. Klart bångstyriga personer alltså som hellre hävdar att - inte utförda handlingar ofta utlöser en katastrofal brist på följder – än gläds över att debet och kredit går ihop i tertialrapporten. Inga direkta hjältar kanske men möjligen något av hemliga förebilder, lite i smyg sisådär och med fingrarna i kors bakom ryggen.
Synd tänkte jag till sist, att så få organisationer tycks passa fixstjärnorna. Dom går väl inte ihop med förvaltningsetik, kvalitetssystem och andra normer antar jag. Och – Gud bevars - dom är inte bara bångstyriga, dom kan ju upplevas som direkt illojala! Det finns gränser! Eller hur var det nu, är det inte direkt fogliga dom var?

Inga kommentarer: