20060813

Den förkättrade fastighetsskatten

Fastighetsskatten är aktuell i valspurten. Vi är nog många som under årens lopp funderat, kanske svurit, över den. Själv kommer jag inte till någon riktig klarhet. Önskar att jag vore som politikerna som verkar kunna se allt i svart eller vitt. Det spännande är att där den ena sidan bara ser svart ser den andra vitt. Och tvärtom. Inte så lätt för alla oss som tycker världen är fylld av regnbågens alla färger!

Ingen har hört, eller kommer att få höra mig klaga på skatten även om det vore att överdriva att som Mona Sahlin kalla det sexigt att betala skatt. Jag vet vad man får för skatten och är starkt för en rättvis fördelningspolitik.
Men fastighetsskatten är svår att omfånga. Oerhört orättvis å ena sidan, rättvis å andra. Nu bortsett från vad den inbringar ekonomiskt. Oftast har jag lutat åt det orättvisa hållet och har önskat avskaffa skatten. Argumenten är då att:

•du betalar skatt på ett fiktivt värde. Du vet inte vad fastigheten slutligen är värd
•du straffas med högre skatt om du vårdar och utvecklar ditt hus, t.ex. i miljövänlig riktning
•du straffas med högre skatt när grannfastigheter dyrt köps upp av rika tyskar, holländare eller norrmän – som t.ex. i Bohuslän, Småland och i Värmland/Dalsland

Det känns rent omoraliskt när exempelvis äldre skärgårdsbefolkning tvingas flytta p.g.a. skatten. Likaså känns det totalt baklänges att miljöförbättrande åtgärder ska straffa sig. Att sen hålla på att bry sig om ifall det är kakel i badrummet eller i köket verkar rena 1700-talet. Alla de här negativa argumenten strider mot det allmänna rättsmedvetandet – det är jag övertygad om - med starka känslor som följd.

Vilka är då argumenten för? Naturligtvis går det inte att komma ifrån själva skatteinkomsten runt 30 miljarder. Det är mycket pengar och hus försvinner inte utomlands. Ett annat argument är rättviseargumentet. Jag tycker t.ex. att det är OK att folk som lyckats sno åt sig de bästa – ofta strandnära – tomterna i Djursholm, Lidingö eller Saltsjöbaden för att bygga slottsliknande hus på ska betala en god slant för detta. Dom borde dessutom ha råd.

Vinner alliansen avskaffas skatten och ersätts med en kommunal avgift. Ska i så fall bli spännande att se hur den ska konstrueras. Inte helt lätt har jag förstått. Vinner sossarna blir det nån slags time out om jag fattat rätt. Som sagt, jag tycker frågan inte är helt lätt.

Inga kommentarer: