20060818

Partiledarutfrågningen i P1

Nu har vi hört Lars Ohly, Fredrik Reinfeldt, Lars Lejonborg och Göran Hägglund frågas ut av journalisterna i radions P1. Hur gick det? Vad fick vi veta? Att alla är ordentligt pålästa är helt klart. Det vore att ta lättköpta poäng att raljera över att dom bara bollar med siffror över huvudet på oss vanliga dödliga för visst får vi även en del konkreta och viktiga besked. Inte desto mindre tycker jag det som inte sägs, eller snarare det som sägs mellan raderna, är mer spännande. Hur det sägs.

Generellt liknar ändå – som vanligt - valspurten Kiviks marknad och här gäller det att plussa på så mycket som möjligt i den allmänna budgivningen. Kom till mig! Kom och köp! Man kan bli lite trött. Man saknar visionerna, de framåtblickar som ser längre fram än till nästa utspel. Hur vill vi utveckla EU? Hur hanterar vi globaliseringen? Hur ska vi kunna åstadkomma det hållbara samhället? Hållbar utveckling. Vilken plats ska forskningen ta i vårt samhälle och hur ska den på bästa sätt administreras? Hur kommer vårt landskap att se ut med bl.a. kraven från energiomställningen? Vad menar vi med ett mångkulturellt Sverige och hur ska vi hantera den frågan? Med mycket mera. Den politiker som kunde sätta ihop alla dessa viktiga frågor i ett och samma sammanhang – för allt hänger ihop – och sedan berätta livfullt för oss om sin vision, den skulle få min ovillkorliga röst! Så här vill jag att det ska se ut när dina barnbarn blir stora! Det är att ta ansvar i likhet med t.ex. indianhövdingen Oren Lions ( som jag tidigare nämnt) som har ansvar för 7 generationer framåt.

Författaren Amos Oz har just besökt Sverige. På den stora och svåra frågan hur man löser världens konflikter, inte minst apropå mellanöstern, AO är palestinier och bosatt i Israel och fredsivrare, svarar han: med humor och fantasi. Jag tror han har rätt. Kattrakandet som nu pågår saknar både fantasi och humor!

Nu kan jag inte motstå att recensera de hittills av P1 drabbade.

Ohly: rak och tydlig. Konsekvent. Svamlar inte. Antagligen lätt att intervjua. Jag tror han är klok men att det fortfarande delvis skyms av den bild han själv skapade genom de tidigare och halsstarriga galenskaperna runt att vara kommunist eller ej.

Reinfeldt: försöker ta efter Göran Perssons statsmannamässiga patos som kan var tröttande nog hos originalet. Blir lätt grötmyndig men framför allt tråkig och riskerar att upplevas som likgiltig. Resonerande vilket lätt skapar otydlighet. Men apropå min önskan om visioner ovan – han verkar totalt ointresserad av utrikespolitiken. Inte bra i en tid av stark globalisering. Och vad säger ungdomarna som far kors och tvärs över kontinenterna?

Lejonborg: Kändes totalt uppbunden av alliansen. Hallå! Vad vill du Lars!? Vad har det blivit av den gamle Lejonkungen? Så defensiv, så uppslukad av Reinfeldt? Är du, Lars, i själva verket less på alla tokerier som de senaste åren hittats på i ditt Fp? Framför allt av din skojige korpral Björklund inom området skola och inom området integration.

Hägglund: jag antar att det är lätt att bli defensiv i en allians, bakbunden som man är av alla kompromisser och lojaliteter, men här kom trots allt en frisk fläkt! Den roligaste intervjun hittills! Tordes t.o.m. visa humor. Har fattat att humor och seriositet inte är motsatser. Drivande och lite jävlar anamma. Glöd. Kul! Och allt detta törs jag säga trots att jag har svårt för en del av Kd:s gamla unkna ideal. Byt parti Göran H så ska jag rösta på dig!

Ska bli spännande att höra de andra nästa vecka!

Inga kommentarer: