20060816

Jag älskar Bodil Malmsten

Njut av följande referat ur Bodil Malmstens bok ”Priset på vatten i Finistère” – en pärla.

”Ett stort problem för mig är namnen, alla dessa namn som ligger så nära ord med andra betydelser. Ju mer medveten om fällan jag är, desto lättare faller jag i den.

Hos monsieur H i järnhandeln:
’God dag herr Homofil, pardon jag frågan, stenet. Titta. Den cement’
Visar upp min kakelplatta:
’Det måste för på vatten. Å väldigt snällt tack tack’
Går med varuprov, kommer tillbaka nästa dag:
’Goddag herr Homofil. Nej pardon pardon tack så mycket tack tack. Jag frågar er om den ett inte det produkt. Tack mycket snällt, tack tack. Tänka jag på. Tack tack’
Kommer tillbaks nästa dag, fru H står i butiken:
’God dag fru herr Homofil’
Visar fram produkten. Pekar:
’Ert man den produkt.’”

Eller….

”Till målarens telefonsvarare:
’God dag vara madame, jag är glömma på sak när ni sakerna jag be. Sänget på foten passerad. Jag är hinner inte av den.’
Bandet slut, ny uppringning:
’Ja! Det madame igen. Igen. Det vägget, den ny inte bra kan jag det på franskan god kväll.’
Till målaren när han kommer:
’God dag herr M, jag frågar mig om ni har ett mycken stark strumpbyxa. Jag är själv bara vanligen klistrig. Inte alls, inte alls, men jag är rädd att han ska ramla totalt. Tack så mycket tack så mycket, det är mycket snällt, tack tack. Merci Beacoup’”

Tur kanske att Bodil slapp Folkpartiets språktest. Trots sitt språkliga handikapp lyckas hon ändå köpa, renovera hus och trädgård på bästa sätt i sitt älskade Finistère. Finns kanske annat som förenar och skapar förståelse än grammatik och syntax? En mycket trevlig bok att bli glad av – läs den! Ska Folkpartiets andra tokroliga förslag om en svensk litteraturkanon bli verklighet så kräver jag att denna bok ska vara med! Basta!

Hörde Lejonborg idag. Mycket defensiv. Kanske är det så att en allians alla kompromisser och lojaliteter leder till en defensivs hållning?

Inga kommentarer: