20061019

(D)axplock

Jag har haft möjlighet att testa Tempurmadrassen en lite längre tid. Jag erkänner, jag har haft fel! Tidigare har jag tyckt att den verkar lite äckligt svampig. Som en ihopsjunken gammal skumgummimadrass från anno datzumal. Oj, vad fel jag hade. Oj, vad gott jag sov! Sängens motsvarighet till Citroën. Så nu har jag köpt en egen madrass för dyra pengar. Citroënen kostade förresten också dyra pengar på verkstan uppe i Falun men nu spinner hon som en katt igen – visserligen som en gammal en men ändå - med sin nya generator. Hon har trots allt burit oss 5 varv runt jorden utan att tidigare knota så vem vore jag att klaga

Tänkte annars försöka undvika politik idag. Det är ju ändå inget kul att skriva om det när verkligheten med råge överträffar dikten. Varje dag! Maken till rivstart lär vi aldrig mer få uppleva. Moderaterna – de nya rivstartarna! Oppsan! Nog om detta!

Ser f.ö. att Dag Landvik, som i stort sett äger och utvecklar Gustavsbergs hamn, fortfarande när sin (pojk?)dröm att bygga sin egen Turning Torso i hamnen. Fast lite högre förstås. Skam den som ger sig! Klart man ska ett eget monument. Lustigt nog var det bl.a. DL som utvecklade Tempurmadrassen. Gissar på goda grunder att han har stålar så dyr som den var som sagt. Ser också i tidningen att snart sagt varje stad med självaktning måste bygga ett höghus, förlåt en skyskrapa. En skyskrapa i Lidköping? I en av Sveriges trivsammaste städer? Hoppas inte gamla delen med Limtorget hamnar i skugga. Börjar inte detta bli lite löjligt?

En snabb genomläsning av mina tre avisor – Provinstidningen Dalsland (PD), Mitt i Värmdö och Nacka Värmdöposten (NVP) – ger vid handen lite olika stuk. Jag vill inte kalla det en analys, mer då en lättare scanning med vissa slutsatser som inte kommer att ha någon som helst historisk betydelse. Dessutom tar jag mig friheten att slå samman värmdötidningarna – just som den ändrat layout - som i stort innehåller samma saker om än något lite annorlunda presenterat. Kanske att någon blir arg när jag säger så men jag står för det - självaktning är för dyrbart för att slarva bort.

En stor skillnad till att börja med är att värmdötidningarna är reklamfinansierade och därför kommer gratis i brevlådan – ett respektive två nummer i veckan. Nån annan betalar. Kanske något för PD som innehåller minst lika många annonser? Likheter i innehållet finns. Tyvärr. Alla tidningarna innehåller många notiser om meningslöst våld som oftast drabbar de unga. Sabotage och skadegörelse finns också med. Fylla. Nu har man i Nacka/Värmdö börjat ta bort kurerna vid busshållplatserna här och var där det krossas för mycket glas. Varför inte sätta dit de gamla (?) helt av stål igen? Får vandalerna i varje fall jobba mer för nöjet.
Frekvensen (bil)inbrott verkar faktiskt högre i Åmål med omnejd? Båtrelaterade brott är nog istället vanligare i Värmdö. Man snor framför allt häftiga kärror och snurror om man så ska såga bort hela akterspegeln.

I Mitt i Värmdö/NVP läser vi inte så mycket om – utan inbördes rangordning - loppis, skördefest, byalag, dragspel, bygdekaffe, Sofias dansare, logdans, Modagen, jakt och fiske- och Åmålshälja. Kurt Svensson är okänd. Allt av naturliga skäl förstås. Sportsidorna är ganska lika men då är jag en total idrottsanalfabet och har egentligen inte rätt att yttra mig. I båda fallen tar sportsidorna ganska stor plats, det kan jag ändå avgöra. I Värmdö står det mycket om handboll och bandy - rund boll, runda klubbor. Lite mindre om hockey och segling. Alla tycks spela golf men det står det inget om. I Åmål står det mer om fotboll, hockey och trav. Orientering också ibland. Okey, jag kan ha fel men sporten betyder mycket för en mindre ort, det är tydligt. Men mer i Åmål än i Värmdö tror jag.

I PD läser jag inte lika mycket om saltvattenintrång i brunnarna, om infrastruktur som sackar efter befolkningsexplosionen - läs trafikstockningar, bråk om friskolor och brist på dagisplatser, trätor om exploateringar och bussförseningar. Och, inte minst, biltullar diskuteras aldrig trots att Kungsgatan ibland kan vara ganska igenkorkad. Korsningen Kungsgatan/Torgatan är grym! Glädjande nog tar PD ofta och bra upp både skol- och kulturfrågor. Postiva händelser! Heders!
Parkeringsbekymren ser konstigt nog ut att vara större i Åmål liksom antalet trafikolyckor är fler? Så mycket som händer på 45:an runt Åmål? Fler fyllekörningar eller? Älgar och rådjur? Fast sådana är det ju gott om också i Värmdö. Rattfyllon med för den delen. Fy skäms!

Apropå parkering, räck upp en hand alla som håller med om att gågatan i Åmål tappat lite av sin charm och kraft när man nu inte kan kliva in på ICA från framsidan. Affären visar centrum ryggen. Det var illa nog redan med Konsum tycker jag. Och nu ska Systemet följa efter! Kommer du ihåg hur det var när bokhandeln, Konsum. Posten och Systemet låg på södra sidan Statt? Då levde även den delen av stan. Nu är den stendöd. Bara 100 meter från torget!? Visst är det märkligt? Kommer du förresten ihåg gamla EPA? Och Jarls konditori. E-boden? Man undrar hur det ska bli trots att Torggatan tydligen ska hottas upp?

Såg att jobben börjar komma till Åmål också. Kul! Mindre kul att Elektroautomatik AB har svårt att finna lämplig arbetskraft trots behoven. Kanske en fingervisning till alliansen om svårigheterna att fixa jobb åt alla. Oppsan, nu var jag där återigen! Men visst är det en besynnerlig värld?

Inga kommentarer: