20060715

Lite glesare mellan varven

Kommer just in från en vända i växthuset. Har skördat ett stort fång ruccolasallad. En rätt pepprig variant. Finns det något ljuvligare än lukten av frisk och blöt jord blandat med doften från alla kryddor? Varför blev jag inte trädgårdsmästare! Har nu varit hemma i Gustavsberg ett tag för att bl.a. vårda blommorna, plocka körsbär och se till huset. Körsbären är sorgfäligt syltade. Fann ett spännande recept där man i sylten blandar ner mörk choklad och en liten skvätt konjak. Föreställer mig att det blir smaskigt till vaniljglassen. Passade också på att göra saft av rabarberna som vi skördat lite tidigare i somras och lagt i frysen. Vi har helt enkelt varit pyssliga. Och nu tillbaka hem till Dalsland för att skörda ruscola även där om inte sniglarna hunnit före. Ibland är det knogigt med två boende. Men roligt också.

Så här sommartid blir det lite glest mellan varven ibland vad gäller betraktelser. Det har du käre stamgäst redan uppmärksammat. Till en del beroende på att jag ännu inte i Dalsland lyckats finna ett trådlöst nät öppet att kinesa på. Folk låser sina nät högst illojalt. Jag tror ändå att jag nu funnit en lösning som jag tänker testa i morgon. Och nu God Natt!

Inga kommentarer: