20060706

Loppis i Almedalen

Jag såg en gång en skylt hos en skomakare – ”Gå inte till någon annan och bli lurad, kom lika gärna hit med detsamma!” Skylten hängde nog där på skoj. Jag kommer att tänka på den inför spektaklet i Almedalen, förtjusande ställe i sig. En ska väl inte klaga bara för att det är lite fläkt och fart i demokratin – lite lust - även om jag också får tankar åt loppishållet. Men OK, vem ska du rösta på? Den frågan ställde man inte förr. Själva frågan var i sig politiskt inkorrekt. Precis som om man skämdes. Politik skulle man undvika, åtminstone på borgliga och trevliga kalas. Idag är frågan lika lätt att ställa som svår att besvara. Tycker jag i alla fall.

Till att börja med, och det smärtar en gammal vänsteranhängare, kan vi räkna bort Lars Ohly och V. Känns som om dom inte har koll över horisonten utan mest blickar bakåt. Gårdagens lösningar i ny förpackning om ens det. Och sen för många stollar i leden.

Men Göran då? Göran Hägglund. Kd. Verkar vara en klok och rejäl karl med ganska goda insikter. Resonerande. Lite åt hållet Ingvar Carlsson. Jag kan t.o.m. hålla med honom ibland. Men sen kan det toka till sig rejält. Alltför mycket. Känns också som om ett förestående eller pågående paradigmskifte kommer att bjuda dom på jordens överraskning. Det är lite som om dom stod med ryggen åt framtiden.

Här kan Göran H ta Göran P i handen. Är det några som vänder framtiden ryggen så är det väl sossarna? Lite Petter i Ala. Vilse alltså. Också för mycket gårdag. Dessutom instämmer jag i tankarna kring att makt bör cirkulera, inte cementera. Det har blivit lite för tajt där det inte bör vara tajt om jag säger så. Jag tror samhällsmaskineriet skulle må bra av att en massa synliga och osynliga band knöts upp. Dock ska dom ha en rejäl applåd för sin maratonmarsch. Vi har det ju bra i det stora hela.

Maud och centerpartiet får jag banne mig inget grepp om alls!? Kanske för att jag alltid lyssnar till Publik Service på radions P1? Maud brukar råka ganska illa ut där uttolkad av Rakel Mohlin. Luktar också lite unket museum över C.

Sen har vi förstås Lejonborg och Fp. Han råkar också ofta illa ut hos Blix & CO i P1. Men man undrar, är dom berusade hela bunten eller? Vinglar gör dom i alla fall och är svåra att känna igen. Alldeles för mycket enkla lösningar och för många magisterpekfingrar. Ta bara pekfingergeneralen själv, Jan Björklund! Fem pekfingrar på ena handen! Fp-doft? Gammal mossa.

Fredrik R, den nye Göran? Eller är han den ulv i fårakläder som så många påstår – t.o.m. i bokform? En trojansk häst? Vad är sant och vad är skickliga PR-trick åt ena eller andra hållet? Hur ska man veta vad som är vad utan att ha fast mark under fötterna och sextanten stabilt inriktad på Polstjärnan? Och vem har en sextant? Det här är naturligtvis ett allmänt och demokratiskt problem. Göran Hägglund åter pekar faktiskt på ett allvarligt problem när han talar om förlorad heder i samhället. Minskad tillit. Men nu var det ju Fredrik och nåt är det som inte riktigt stämmer för mig i M:s budskap. Dessutom sitter ju hjärtat alltid till vänster….

Sist men inte minst har vi parhästarna Maria och Peter. Mp. Känns som ett troget gammal par. Tryggt och bra. Dessutom tycker jag faktiskt att båda verkar vara kloka och hyggligt autentiska. Det går liksom att ta på dom. Inte illa! Och jag tror att dom bäst av alla har spanat in framtiden, antagligen mycket p.g.a. att miljöfrågan hör dit. Men, men, precis som i Kd kan man undra lite över en del kufiska tomtar ute i vebo’n. Att miljöfrågan i det långa perspektivet överskuggar allt är säkert.

Nu trodde du att jag glömde Fi och Juni-listan. OK, den senare kan vi glömma direkt, man kan inte rösta på en lista. Fi då? Beteckningen Fi leder åtminstone oss karlar till lumpartiden och ”lede fi” – och det var väl kanske inte meningen, eller? Men, tja, för att få lite blåslampa i riksdagen? Annars får jag instämma i vad nån sa: ju mer du förklarar för mig, desto mindre fattar jag. Om feminismen då.

Men du, glöm inte att alla politiker trots allt är värda respekt. Jag inbillar mig fortfarande och möjligen aningen naivt att de oftast faktiskt har folkets bästa för sina ögon. Sen blir ju var och en blir salig på sin tro. Men inte f-n vet jag hur jag ska rösta!

Inga kommentarer: