20070322

Att ta farväl och säga goddag

I flera år har jag börjat bygga om badrummet. I tankarna. Vi har till och med införskaffat allt material – pottstol, handfat, duschkabin, kakel och allt annat. Skott är det enda som har saknats. Jag har aldrig riktigt kommit till skott.

Nu är jag äntligen i full gång. Nåja, inte jag direkt kanske, men jag har i alla fall tagit hit hantverkare. Glad är jag för det, för fy fasen för att bila upp det gamla golvet. Den här kåken är byggd i början av 60-talet och mycket stabil om jag säger så. Och hur dammigt kan det bli? Så just för stunden skakar hela huset och smattrandet är mer än genomträngande. Jag hör knappt vad jag tänker. Å andra sidan, desto större tacksamhet att det inte är jag som står därinne i krutröken eller i varje fall i dammet. Peter river ner precis allt.

Tanken slog mig, att riva ner är en del av livet också. För att ge plats åt det nya - tankar, känslor, attityder, beteenden - måste det gamla bort. Rivas. Kill your darlings, heter det ju. Här rivs för att få luft och ljus, sa Strindberg. Kanske menade han inte bara byggnader?

Det låter så enkelt. I ena fallet en fysiskt ansträngning, i det andra en psykisk, men likväl i båda fallen blod, svett och tårar. Varje avsked är ju att dö en smula. En förlust, en sorg. Skillnaden finns också. Medan jag är ganska säker på att Peter bygger ett nytt fint och fungerande badrum, i varje fall så länge jag betalar honom (självklart vitt!), är jag kanske inte lika säker på att en ny livshållning, eller vad det kan vara när det gäller livet, kommer att fungera. Somt är ju svårare att förutsäga. Man vet vad man har….

Gode vännen Lars Lagerstedt gav följande goda råd till den som håller på att bryta upp av en eller annan anledning: Du ska inte lämna ”rummet” ostädat. Sortera allt i tre högar. I den första högen lägger du allt fint som du älskat men måste lämna. Sånt som tillhör det gamla ”rummet”. Här kikar du igenom innehållet och sörjer. Tar avsked. I den andra högen lägger du allt älskat som du får och kan ta med dig in i det nya. En glädjens hög. Den tredje och sista högen består av skräp. Sånt som varit dåligt och som ska hamna på soptippen. Det finns ingen anledning att släpa runt på en massa skit!

Allt det där ska jag tänka vidare på i vårt nya badrum!

Inga kommentarer: