20070110

Celiaki - att vara glutenallergisk

Celiaki, glutenallergi eller glutenintolerans – man tål inte mjöl eller produkter som har mjöl i sig kort och gott. Havre går trots allt bra, påstår i alla fall de flesta forskare om jag fattat rätt. Men då ska den vara väldigt ren. Det är inte själva mjölet som är boven i dramat utan proteinet gluten som finns i mjöl, det som gör degen och brödet segt och gott för att uttrycka saken krasst. Som vanligt finns det olika grader i helvetet, några är förfärligt känsliga, andra mindre. Som jag som aldrig märkt nåt särskilt som jag skrev om igår. Diagnosen kom som en överraskning.

Hemma är det knappast några problem även om det handlar om mycket mera än att undvika bröd. Vanligt bröd alltså, för det finns så klart specialbröd. Men många fler produkter än man anar innehåller gluten, många gånger av ren slentrian anar jag, så det gäller att se upp när man handlar. Värre är det att äta ute. Du måste alltid fråga: Innehåller såsen mjöl? Är köttbullarna gjorde på skorpmjöl? O.s.v. Pannkaka är naturligtvis uteslutet liksom de flesta pajer och pizzan. Nästan allt vad kaffebröd heter utom biskvier som oftast går bra. Korv? Frågetecken. Ibland OK, ibland inte. ÖL!!! Samma sak, några OK, några inte. HP-sås? Nix!

Hemma har man bättre koll och upptäcker efter ett tag att det i de flesta fall finns fullt godtagbara alternativ till mjöl. Alternativ som även tillverkare och restauranger borde ta till sig. Red såsen med Maizena eller arrowrot istället för med vetemjöl i soppor och såser. Eller använd risstärkelse. Baka pajerna på glutenfritt mjöl. Ha en alternativbotten till pizzan. Bruna bönor, blodpudding, korv, leverpastej är exempel på produkter som kan men inte behöver innehålla gluten. Smakerna skiljer sig inte åt i någon märkbar grad. Det är kryddningen som är A och O. Här finns alltså goda möjligheter till förenkling och antagligen också till bättre förtjänst för de som tillverkar motsvarande produkt utan gluten. Och tänk om man kunde byta ströbröd mot havre i pannbiffar och köttbullar! Enkelt och lika billigt men godare! Små och enkla justeringar, och en större medvetenhet, skulle alltså vidga utbudet och underlätta otroligt för oss "intoleranta"!

Bröd är en fråga för sig. Det matbröd som finns att köpa, mest fryst, är ingen hit för att vara ärlig. Här finns utrymme för experimenterande och expantion! Man kan baka gott bröd själv, på glutenfritt mjöl, vilket jag också försöker göra trots en trilskande Kenwood - min bakmaskin som jag tidigare beklagat mig över! Ett allmänt problem med glutenfritt bröd är hållbarheten. Den är kort.

Öl är också en särskild fråga. En del öl går, som jag nämnde, bra att dricka medan andra är bara nej. Naturligtvis är det kornmalten som spökar. Halten gluten kan variera mellan sorterna och klasserna inom samma bryggeri. Ljust öl är tydligen att generellt föredra framför mörkt. Tyvärr säger jag. Livsmedelsverket har gjort en analys som finns att hämta på webben. Men vem bär med sig den överallt? Tänk om bryggerierna enkelt kunde redovisa gluteninnehåll på etiketten. Tillsammans med beska å de å sånt. Eller hur? Det verkar ganska simpelt och skulle sannolikt inte kosta mer än att man skulle ha igen pengarna i ökad försäljning.

Jag tror så här: celiaki är ett ganska ”nytt” problem. Eller kanske snarare, det är nytt att så många tycks lida av det. Lida låter ju förfärligt men du förstår vad jag menar. Producenterna, livsmedelsindustrin och mat- och kaffeserveringar, har inte riktigt hunnit med. Inte heller butikerna för där varierar utbudet kolossalt. I vissa butiker finns ett stort och brett sortiment, i andra är frågan sorgligen eftersatt. Jag tror att den butik som marknadsför sig med det breda sortimentet gör goda affärer för vi intoleranta drar ju också med oss toleranta anhöriga.

Självklart finns en förening för oss celiakier om du vill veta mer: http://www.celiaki.se/

Inga kommentarer: