20060518

En regnig dag. Men vadå?

Det regnar ute. Typiskt! Inte underligt att börsen rasar. Efter en veckas sommarväder nyligen och börsrally så är allt åter vid det gamla vanliga - regnigt, kallt och börsdepp. Vädret kunde vi alla förutspå. Börsen kunde åtminstone jag ha förutspått - och borde väl egentligen har förvarnat - i ty jag för några månader sedan äntligen köpte in mig i vinstmaskinen. Tjoho! En psykolog skulle skaka på huvudet och ställa mig frågan: ser du nåt mönster? Och då mena mig, inte marknaden! Det kan förresten gälla marknaden ocskå! Jo, det gör jag. Jag brukar haka på i nerförsbacken. Vad kan det betyda annat än jag har en god anledning att deppa? Det är i sanning en regnig och deppig dag.

Å andra sidan - det där är ju historia. Solen kommer snart fram igen. Och vad jag förstår så finns det ingen egentlig anledning till att marknaden ska braka sönder och samman. Säger ekonomerna i alla fall och då vet man väl aldrig i och för sig. Tänk dig ombytta roller - att läkarna hade samma träffsäkerhet i sitt arbete med analyser och prognoser som ekonomerna. Kusligt! Vem skulle våga närma sig sjukhuset? Vore kanske bättre, apropå psykologer, att de styrde marknaden? Om nån nu överhuvudtaget styr vilket jag betvivlar.

Skitsamma, det finns nog ingen anledning att deppa alltså. Titta nu istället ut på de skira och sköljda björkarna! Konstverk! Och kolla vad det nyvattnade gräset gror! Alla naturens färger har blivit duschade och putsade och våra kamrater pollenallergikerna kan åter förhoppningsvis vistas ute. Bara det! Snart får också skomakaren sin traditionella ledighet mellan hägg och syren. Då är det brottsligt att inte gå ut och lukta! Så ses vi senare i syrenbersån och tar ett kylt glas Cassal Garcia! Vem sa att det var en deppig dag?

Inga kommentarer: