20060505

Åmål i centrum!

Snarare borde man kanske fråga: centrum i Åmål? Nu ska Systemet byggas ut i kvarteret Lejonet (men var finns planen att finna på hemsidan!!??). På något sätt känns det som om stans centrum vänds bakofram. Fokus förskjuts gradvis från Plantaget och torget – den naturliga mittpunkten - till en trist parkeringsplats på västra sidan om centrumbebyggelsen där Konsum, ICA och Systemet nu kommer att samsas. Inte för att jag missunnar systemet att bygga om och ut men lite oroar det mig hur det ska gå med Mellanbrogatan - gågatan. Tappar den något av charmen eller? Särskilt nu när ICA’s ingång inte heller möter oss här längre. Visst kan det bli bra om man på något sätt knyter ihop torget – gågatan – parkeringen och Torggatan till nån slags helhet? Men det kräver sannolikt att man gör något mer av parkeringen – hur det nu ska gå till.

Bilar och parkering tycks vara problemet överallt. Åtkomlighet är honnörsordet. Helst ska man kunna öppna bildörren och bara ramla in i butiken. Parkeringar kräver stora ytor som är mer eller mindre döda, alldeles särskilt sedan butikerna stängt. Det gör väl inte så mycket om det handlar om ”köpplatser” långt ut från själva stan men mitt i! Se bara på många vackra torg i våra små och mellanstora städer, se hur de förvandlats från levande och myllrande platser till parkeringar på dan och öken på kvällen. Dynamiken drar sig allt längre bort från torget. Med undantag, visst!

Handlar det inte, egentligen, om ökad bekvämlighet? Vi orkar inte gå längre än max 100 meter? Själv har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara för långt att gå från Konsum, ICA eller
Systemet till bilen som jag oftast och utan svårigheter parkerar på Kyrkogatan vid Plantaget eller på Hamngatan vid gamla fesketôrje (känner du igen’et på bilden förresten? Åren går. Vår gamla båt ligger f.ö. mitt för flaggstången). Vi som orkar, vi går en bit, så räcker de nära p-platserna till för de som inte orkar! Sämre promenadvägar finns dessutom! Vad är problemet?

Fick förresten igår båda mina hemortstidningar; Nacka/Värmdöposten och PD. Två skilda världar vad gäller i mycket. Diskussionen om parkering förenar dock liksom faktum att lapplisorna ännu lyser med sin frånvaro.

Nu lämnar jag öst för att i em åter strosa runt hemma i vårt fina Åmål, mitt hjärtas stad! För visst finns du!

Inga kommentarer: