20060515

Idag var en bra dag!

Idag var en bra dag! Såg i PD att Åmål under första kvartalet vuxit med 21 invånare! Bara det! Vädret blev också bättre än förutspått. Bara det! Och sen ska du höra! Har du möjligen ett gammalt fotogenkök från omkring 20- eller 30-talet? Primus eller Optimus eller så? Det har jag och jag använder det varje dag hela sommaren. 2-lågigt. Vi har nämligen originellt nog ingen ström i stugan hemma i Dalsland. Men gasol då? Jovisst, men vad är det för fel med fotogen? Mer än att den nu faktiskt börjar bli lite i dyraste laget. Ta bara doften av rödsprit blandad med lite lagom av fotogen - den är fin! Inte som äkta terpentin eller tjära eller så men ändå en barndomens sommardoft! Definitivt bättre än lukten av gasol!

Faktum är att jag häromdagen trodde att jag trots allt skulle behöva överge mitt gamla kära kök, krypa till korset och inhandla ett nytt gasolkök. Köket pajjade i somras men först nu tog jag mig tid att börja rota i'et. Insåg ganska snart att det var illa ställt. Läderpackningar som totalt torkat sönder, rensnålar på kuggstänger som slitits ut, o.s.v. Ett litet läckage kunde jag visserligen laga med hårdlödning men allt det andra?

Döm så om min förvåning när jag över nätet fann en firma som hade precis alla delar - och mycket mer därtill - i lager! Idag! 2006! Bingo! Alltså, sånt blir man bara lycklig av! Var där idag och inhandlade alla nödvändiga reservdelar som de prydligt hade ordnade i en massa lådor. Heders åt Fogas AB. I morgon ska jag njuta av att pilla ihop köket igen!

Och än är dan inte slut!

Inga kommentarer: