20060511

Mer ris än ros!

Idag blev jag faktiskt riktigt förbannad! På riktigt. Ett av mina smultronställen är Storängsudds naturreservat ute vid Beatelund på Ingarö. Att ströva där just denna tid är balsam för själen. Ekbackarna med alla sina vitsippor! Gullvivor, Adam och Eva och inte minst kungsängsliljan. Upplands landskapsblomma du vet. Vattnet och sjöfåglarna.
Just på det ställe, syd mot Kolström, där kungsängsliljan bor som bäst och nu står i full blom har man röjt undan björk och sly ner mot vattnet. Inget ont i det, tvärtom. Säkert bra och avverkningen skedde tidigare i vårvintras. Sedan själva avverkningen har dock riset legat kvar – tills idag.

Jag gick här i förrgår också och svor då över att riset lämnats. Å andra sidan, tänkte jag, nu är det lika bra att det får ligga kvar till i vinter, annars förstör man bara ännu mer. Och det har man nu alltså gjort! Skogstraktorn har fullständigt massakrerat stora delar av denna fina mark med alla sina blommor mitt i den bästa blomstringsperioden! Otroligt klumpigt! Först häpnar man. Sen undrar man, vem ansvarar för denna fullständigt briljanta skötselplan!? Jag tror inte jag vill veta men som tur (!) är finns trots allt fortfarande blommor kvar att se. Gör det!

Inga kommentarer: