20060503

Med rumpan före in i framtiden? Eller gatlopp på Skänninge Marken

Du har sett Kalle Anka på julafton? Hur skulle du kunnat undvika! Hackspetten du vet – ba-ba-pa-ba-ba-bappa o.s.v. – eller hur han nu sjunger när han dyker upp lite här och var. Känns det inte lite likadant när våra folkvalda företrädare dagligen dyker upp lite här och var och kacklar? Ett löfte här ba-pa-ba-ba-bappa, ett annat löfte där ba-pa-ba-ba-bappa. I likhet med i Kalle Anka så gäller det också att puckla på varandra eller i varje fall varandras förslag i en oändlig cirkus utan ände. Einstein måste ha haft den politiska sfären som idé till sin modell av universum: sluten men oändlig!

Precis som jag sedan länge hunnit tröttna på Kalle, tradition eller ej, så känner jag mig redan riktigt less på det politiska spelet – och det med flera månader kvar till valet!

Vem talar de till? Jag känner mig i alla fall inte berörd. Det känns som att tvingas löpa gatlopp genom Skänninge Marken (absolut inget ont om den, tvärtom!) utan att få ta del av själva den folkliga festen. Mer och mer blir jag övertygad om att politikerna lever isolerade i en bubbla, ett slutet universum, där de skapar sina egna regler och sin egen verklighet. Retoriken, brösttonerna, det krystade allvaret, det totalt förutsägbara och rigida spelet dem emellan känns i varje fall så främmande i min värld, i min verklighet. Var finns dynamiken? Var finns visionerna och de stora sammanhangen? Var finns viljan att skapa en berättelse värd att lyssna till som alternativ till den gamla vanliga plotterkompotten som serveras dag ut och dag in?

Fram med nya unga förmågor! Men fort, innan de också hinner sugas in i något svart hål! Framtiden hör de unga till så det är väl inte mer än rätt att de också får styra? Visdomen kan möjligen stå bakom och varsamt och ödmjukt viska lite i örat. Så tacka av alla våra gamla kända och utslitna ringrävar, allihopa, de har alltför länge dragit ett stort och tungt lass i den gamla paradigmen! Och det ska de verkligen ha heder av! Låt oss nyfiket frejdigt med öppen famn, och inte med rumpan före, åka in i framtiden!

Inga kommentarer: