20070213

Tyvärr är alla våra handläggare upptagna just nu men vi placerar dig i kö.

Jag gillar den moderna tekniken! Idag har jag haft kul i telefonen – flera timmar - med både Glocalnet och Apoteket. Jösses, vad många knappval jag gjort! Alla rätt dessutom. Hade också anledning att ringa vår utmärkta vårdcentral nere i hamnen här i Värmdö. Nytt och fräscht och juste personal. Såg naturligtvis fram emot att göra ännu fler festliga knappval men vem blev besviken om inte jag! Hann bara med en knapptryckning innan en trevlig röst svarade. Jag blev ju helt paff. Var tvungen att fråga – är du på riktigt eller är du intalad? Hon var på riktigt och vips – borta var mitt lilla problem. Desto hejigare var det att ringa Glocalnet om en liten struntsak på mobilfakturan. Skulle jag klara av lite snabbt innan lunch. Således efter en massa tryckningar:

- Välkommen till Glocalnet. Tyvärr är alla våra handläggare upptagna just nu men vi placerar dig i kö. Du har plats nummer 18.

Tackar, tackar. Ser framför mig hur en hel kader ambitiösa medarbetare sitter där och betar av kön i sitt anletes svett. Det här ska nog gå fort. Bara 18 före.
Efter tio minuter och ett stort antal – ”vi gör allt vi kan för att du så snabbt som möjlig ska komma fram” – börjar jag tvivla på det där med kader. Istället ser jag nu med allt mörkare ögon och stigande irritation en enda medarbetare, ett slappkvast till skrälle som sitter där i lugn och ro med fika och morgontidningen framför sig. Tar sig an ett eller annat samtal mellan slurkarna, allt medan bandspelaren rullar på – vi gör allt vi kan…… !
Efter ytterligare tjugo minuter har jag avancerat till plats nummer nio och har hunnit tänka en hel del. Bland annat så tänkte jag, att ett sånt här band skulle man kanske kunna ha nytta av på jobbet. Där syns det för all del när man är borta men det går säkert också att lösa på nåt sätt i dessa våra moderna tidevarv.

Tänker också ut alternativa ramsor att dra för de väntande, för omväxlingens skull. Kunde det förresten vara en god idé att koppla ihop hela kön? Öppna alla linjer. Vilken chatt det skulle bli! Om inte det går så skulle följande ramsor kunna pigga upp lite:

- För 50 spänn tar du ett rejält skutt framåt i kön…….Tryck på 50!
- Blir du gladare om du får höra hur många som nu ligger efter dig?
- Din vanliga otur, att välja fel kö igen! Försök på nytt!
- Du tycker kön är lång? Då skulle du ha varit med igår……..
- Lämna telefon- och kontokortnummer så ringer vi upp dig vilken dag som helst!
- Vill du spela Alfapet med mig?
- Tro inte på den intalade rösten. Det är bara Pelle som jobbar och han är duktigt bakis!

- Vi stänger snart, så snabba dig på!
- Skit i det här. Lägg på och gör nåt roligare!

Efter bara en knapp timmes väntan löser vi mitt problem på en- och en halv minut. De är effektiva på Glocalnet.

Men i rättvisans och sanningens namn har jag annars mest gott att säga om Glocalnet. Internetsupporten är himla bra. Jag vet…. Annars var det tider när Cilla, kompisens minsting, som treåring svarade med sin hesa röst – ”Vicken är det?”

Inga kommentarer: