20070209

Celiaki och slentrian

Många söker information om celiaki, det ser jag på träffarna i min Sitemeter. Jomen, men var lugn kära läsare, jag ser inte vem du är.

Har precis har haft en diskussion med personalen på ”mitt” Coop Forum här i Ingarökrysset eller i Värmdö marknad. Jag må säga att jag fortfarande saknar gamla hederliga Domus mitt i byn, precis lagom stort och i centrum. Då medlemskapet också var något värt. Tänk att man lämnade in kvitton och fick återbäring i reda slantar! Inga kuponger som man lätt slarvar bort eller glömmer. Men OK, det var ett sidospår. Jag sökte fiskpinnar panerade med potatisflarn istället för med ströbröd. Jag vet att de finns på lilla Konsum eller Coop Konsum, en slags klen tröst för gamla Domus alltså, nere i centrum,. Hänger du med? På stora Coop Forum finns de däremot inte – fiskpinnarna - och det var tveksamt om de ens gick att beställa hem – ”de tillhör nog inte vårt sortiment”. Jamen, försökte jag, de finns ju nere på Konsum i byn? Nu fick jag klart för mig (nåja) hur komplicerat allt är. Det handlar om olika affärsdivisioner med olika sortiment - eller nåt sånt. Det är skillnad mellan Coop Konsum och Coop Forum. Men hallå! Jag hoppas jag fattade fel. Vad då olika sortiment!? Finns de så går de väl att beställa hem? Ett lika självklart som önskvärt svar skulle ha varit – Tyvärr, Sir/Madame, vi har dem inte hemma för tillfället men det ordnar vi på momangen! Det är ju din butik! Men kunden har tydligen inte alltid rätt.

I det här läget tänker jag så här, jag mejar ledningen för varuhuset med mina frågor och funderingar. Förr kunde man lätt bara ta tag i herr Andersson eller motsvarande, eftersom han alltid var i butiken, ”hördu du, jag skulle vilja att……o.s.v.” men det går inte idag. Idag mejlar man. Trodde jag! I alla fall hittar jag ingen mejladress – till min butik - trots annars fullödiga hemsidor. En liten djävul bakom mitt högra öra viskar att – det är en medveten strategi för att slippa sådana som du! Gnällspikar! Jag hoppas den lilla svartalfen har fel för mina och dina synpunkter är en överlevnadsfråga för alla butiker.

Egentligen ville jag bara åter en gång ta upp det faktum att många varor innehåller gluten helt i onödan, av slentrian och/eller i brist på kunskap och intresse. Då är det förstås producenterna/fabrikanterna man ska ge sig på. Naturligtvis inte med hugg och slag, utan med konstruktiva förslag och information. Man kan ju om inte annat upplysa dem om att det säkert vore en god affärsidé att ersätta vetemjöl med t.ex. ris- eller majsmjöl i redningarna i all färdigmat. Ströbrödet i färsprodukter kunde bytas ut mot havre. O.s.v. Kundkretsen skulle ju öka. Man kunde upplysa bryggerinäringen och Systemet om att gluteninnehållet i öl, som varierar stort, sannolikt ganska enkelt skulle kunna anges på flaskan respektive på hyllkanten. Man kunde föreslå att butiken skulle utse en glutenansvarig i likhet med för chark och kolonial (härligt gammalt ord eller hur?). Den personen kunde man sen skicka på en ordentlig utbildning.

Själv gör jag det idag nästan rutinmässigt. Mejlar producenterna/fabrikanterna så fort jag ser en utvecklingsmöjlighet. Ställer frågor och har synpunkter. De är oftast mycket lättare att nå via mejl än Coop och min erfarenhet är de lika ofta är tacksamma. De svarar nästan alltid på mejl dessutom. Tittar man på några producenters hemsidor så märker man också att de allt oftare tar upp frågan om gluten. Anger om deras produkter innehåller gluten eller inte.

En enkel tanke är ju att, ju fler vi blir som hör av oss, desto bättre och snabbare utveckling. Så, lägg lappar i lådan på Coop och mejla de övriga med dina frågor och synpunkter. Vi finns och vi är en ganska stor kundkrets – som dessutom tycks växa i takt med allt bättre diagnostikmetoder.

Inga kommentarer: