20060614

Entreprenör fick mig att spela minigolf!

Kanske beror det på värmen att min hjärna tycks ha gått i stå. Eller så är det sommaren i sig med alla känslor som det innebär. Värmen ska väl förresten ge sig idag och jag har inget emot en rejäl skur som sköljer rent från allt frömjöl som ligger som en gul hinna över allt.

Igår spelade jag minigolf med kära makan ute på Siggesta Gård på Värmdölandet. För första gången på många, många år. Trodde hela tiden att jag skulle förlora så dåligt som det gick för mig, oftast 4 över par sa hon vad det nu är. Otur och oflyt! Jag skyllde förstås på värmen men den delade vi lika sa hon också. Sen kom jag på att jag antagligen höll klubban fel. Vänster över höger hand istället för tvärtom liksom. Alla bortförklaringar var onödiga då det visade sig vid sammanräkningen efter 18 hål att jag vann med en poäng! Fast jag misstänker att hon nog la sig lite mot slutet. Hon är god.

Men vad har det här med min hjärna att göra? Jo, jag kan inte släppa skillnaden mellan Värmdö och Åmål. Siggesta Gård är egentligen en omöjlighet långt ute på Värmdölandet som endast blivit möjligt genom det entusiastiska entreprenörsparet Inger och Olof Stenhammar. Kul idéer, fantasi, glädje och jävlaranamma är säkert några av ingredienserna. Bara minigolfbanan är en upplevelse i sig, annars hade jag aldrig lockats att spela där. OK, ”kundunderlaget” på Värmdö är relativt stort med närheten till stan och med tanke på alla invånare som numera trängs i kommunen. Stenhammars bankkonto är säkert också fetare än mitt och ditt. Men det tror jag ändå inte är det avgörande. Gustavsbergs hamn håller också på att förvandlas till ett spännande kulturellt centrum tack vare en annan entreprenör, Dag Landvik.

Kanske kan Ingvar Oldsberg på samma sätt lyfta Baldersnäs men jag tycker mig ana att det skulle behövas en yngre kraft med lite piggare idéer där. Ingvar har under åren dragit stora lass så det må vara honom förlåtet att krafterna börjar sina. Framför allt behövs det, som jag skrev om igår, en motor, ett nav som inte bara handlar om turismen, och sen nån som kan se vilka kombinationsmöjligheter det finns och hur de skulle kunna realiseras. Det är synergieffekterna som gör ett plus ett till tre. Haken är förstås; var finner vi denna goda kraft?

Inga kommentarer: