20060602

Ofriserade tankar

Jag har fått panik! Jag hittar inte boken ”Don’t panic” av bl.a. paradigmmäklaren Troed Troedson. Den boken är ju en nödvändighet! Försynen gav mig ändå en liten tröst när jag istället hittade en annan måstebok, ”Ofriserade tankar” av Stanislaw Jerzy Lec. Polack. Död 1966. Medlem i polska motståndsrörelsen. M.m. Boken är fylld av aforismer, alla små pärlor som manar till eftertanke. Just nu tänkte jag bjuda på några av mina favoriter. Hör här:

”För att komma till källan måste man simma mot strömmen.”

”Varför ljuga när man inte känner till sanningen?” (Apropå KG Hammars förhållningssätt inte minst!)

”Somliga ser precis detsamma med högra som med vänstra ögat. Och tror att detta är objektivitet.”

”Det finns ord så stora, så tomma, att man kan hålla hela nationer fångna i dem.” Skicka vidare till Bush….

Och den här underfundiga pärlan: ”Inte utförda handlingar utlöser ofta en katastrofal brist på följder”. Den du!

”Jag är inte överens med matematiken. Jag anser att nollornas summa är ett farligt tal.”

En till bara: ”Utan kännedom om det främmande språket kommer du aldrig att kunna förstå utlänningens tystnad.”

Fundera och njut medan jag letar vidare efter Don't Panic!

Inga kommentarer: