20060607

Jag tänkte på en sak...Åldern!

Big Mac blir biggare. Ett trist faktum för folkhälsan. Folk blir större och sjukare. Flygplanen blir biffigare. Bilarna blir bredare - SUV-igare. Kan man ju undra varför? Allt tycks bli större utom - parkeringsplatserna som bara blir mindre. Inte färre, mindre. Har du också märkt det? I morse höll jag inte på att komma in i bilen, så trångt var det på parkeringen. Hänger det ihop med parkeringsbolagens girighet? Tryck ihop dom bara! Och nu ska vi få parkeringsvakter i Åmål också. Trist faktum! Men vi får väl skylla oss själva som inte respekterat varken regler eller vår egen självaktning!

Nåja, läs detta som en liten men aktuell parantes! Jag har fortfarande inte hittat Don’t Panic och får nog lov att köpa en ny! Dessvärre finner jag inte heller Buber, jag-och-du-filosofen du vet. Jävlas makterna med mig eller? Skulle vilja berätta lite om vad dialog kan vara. Till dess jag kommer till nån jävla ordning kan man ju alltid fundera över åldern – jag fyller snart år. Om du liksom jag tycker att åren börjar bli lite många, misströsta inte, jag har hittat en tröst.


Ung på nytt!

Jag tänkte på en sak. Åldern. Tiden går ju så förbenat fort nuförtiden eller hur? Man undrar vart den tar vägen liksom. Och man blir ju inte direkt så mycket yngre. Sommaren, semestern, allt bara försvinner i ett nafs. Hur länge kommer arbetsgivaren att pröjsa samma timlön för en tid som blir allt kortare kan man fråga sig men det är en annan sak.
Nu har jag dock kommit hela mysteriet på spåret. Vi räknar helt enkelt ålder på fel sätt! När jag fyller 2 så har jag ju dubblerat min ålder. 100%! Det är lång tid och tiden går sakta. Sommaren är oändlig och det är ju den som räknas vill jag påstå. När jag fyller 3 så har jag ju bara lagt till ytterligare 1/2. Låter ju klurigt men jag tror det blir så. Det är i alla fall lite mindre - fast sommaren är fortfarande oändlig. Ja, så där rullar det på. Jag är lite osäker på när sommaren slutar vara oändlig men kanske kan det vara i 15-årsåldern eller så? I det gamla sättet att räkna år förstås för räknar man på det nya och bättre logaritmiska sättet så blir bilden betydligt ljusare. Kolla här:
Räknar man ihop den här serien 1+1+1/2+1/3+1/4……….1/60, för det är ju i det häradet man rör sig inte sant, så är jag inte äldre än lite drygt 5 ½ år och kommer sannolikt aldrig att nå den aktningsvärda åldern av 6 år! Vips, så blir den eftertraktade sommaren oändligt lång igen.

Inga kommentarer: