20060621

Övning ger färdighet

Du känner till Kaj Pollak. Du har säkert sett filmen Så som i himmelen. Han säger kloka saker, vad man sen än tycker om hans kroppsspråk. Bl.a. påstår han att folk du irriterar dig på är utsända att öva på. Låter ju både mystiskt och magstarkt men tänker man efter så ligger det nog något i det. Så skulle man i alla fall kunna se det. Och läxor, ja det finns så det räcker till eller hur?
Inte nog med det, håll med om att läxorna alltid kommer vid de mest opassande tillfällen! Som häromdagen. Jag säger bara busschauffören! Eller chaufförerna - fast den första aldrig ens dök upp med sin buss. Vanligtvis spelar 10 minuter hit eller dit ingen större roll men just den här dagen gjorde det så och naturligtvis sänder dom ut nån att öva tålamod på – en vanlig läxa vill jag påstå. Av kända skäl redan försenad sätter jag mig intet ont anande på nästa buss. Demonstrativt makligt sölar sig vår chaufför igång. Det vanliga är annars att bussen skenar iväg som en vettskrämd fåle, man riktigt önskar en makligare färd. Men inte nu nej! Kör på då, jag har bråttom! Fattades bara det också, alla som bordar bussen på de följande hållplatserna saknar kort. Jäkla amatörer som ska fibbla med skrynkliga kuponger eller promt betala med pengar. Är dom också utsända? Till råga på allt så får jag bussens omfångsrikaste färdkamrat bredvid mig. Sätena är trånga nog ändå. Mosad mot fönsterrutan övar jag på så gott jag kan och försöker tänka bara goda tankar. Se potentialen hos alla mina medmänniskor. Föreställa mig det som dom är ämnade att vara. I dans med sig själva, för att travestera Kaj. Svår läxa - är inte alla ovanligt fula och motbjudande idag?
Nej, jag klarade inte läxan till hundra procent som du har förstått. Men jo, jag hann ändå. Och lite skamset mindes jag att världen skapas i betraktarens öga.

PS Bussen på bilden finner du på Sveriges Bussmuseum i Malmköping. Där finner du en massa andra trevliga saker också som t.ex. historiska spårvagnar DS

Inga kommentarer: