20060627

Jag och du

Du har säkert varit med om det där ordlösa mötet som vibrerar av energi. När ”jag - du” möter varandra utan skyddsnät. Jag menar nödvändigtvis inte kärlek vid första ögonkastet även om det också är trevligt.
Vi talar ofta om dialog idag, löser problem i dialogform. Den moderna ledaren leder sin personal under dialog. I dessa sammanhang används dialogen som ett verktyg, en form för att anvisa eller informera. Utbyta erfarenheter. Det finns ett givet syfte med dialogen. Men dialogen kan också ha ett egenvärde som i mötet mellan jag och du. Vi är ovana att tänka oss dialogen i den dimension men en som verkligen fördjupat sig inom området är filosofen Martin Buber. Jag tänker inte ens försöka förklara hans alla tankar men det finns gott om bra litteratur att läsa för dig som är intresserad.

Istället vill jag slå ett slag för en metod som utvecklats av den förträfflige Rolf Gustafson på Stiftelsen Stora Sköndal. Ifrån plattformen DialogMiljöer i arbetslivet har Rolf utvecklat metoden PersonalDialog som ett unikt och utmärkt verktyg för att främja god hälsa och minska effekterna av negativa faktorer som exempelvis stress på våra arbetsplatser. Rolf har bl.a. utgått från Bubers tankar om dialog och insett det värdefulla i den ”äkta dialogen”.

Detta i en tid då vi knappt ens har tid att tilltala varandra under arbetsdagen. Än mindre verkligen samtala. Vi skickar mejl eller sms istället. Effektivt ska det vara. Utifrån sin insikt har Rolf sen skapat en enkel metod eller snarare en tydlig struktur där små grupper medarbetare kan träffas för att dryfta sina problem i trygga och ordnade former tillsammans med en coach. Här ges möjlighet att verkligen bli lyssnad till såväl som tillfälle att lyssna till kamraterna. En konkret och personlig handlingsplan ingår i metoden. Det enkla är ofta det geniala.

Syftet är att öka deltagarnas självinsikt och att stärka deras s.k. coopingförmåga, ungefär att kunna handskas med sin livssituation, och att öka deltagarnas sociala stöd - faktorer som naturligtvis har stor betydelse för vår hälsa. Metoden är vetenskapligt utvärderad i samarbete med Karolinska Institutet och har uppvisat mycket goda resultat.

Jag behöver inte gå in mer detaljerat än så, du finner allt bättre beskrivet genom att klicka på länkarna. Kolla och fundera på om det här skulle kunna vara något för din arbetsplats. Och nej, jag har ingen provision för denna promotion! Tycker bara att vi är värda ett bra arbetsliv och vet att detta är ett bra verktyg att göra det bättre.

Inga kommentarer: