20061116

Jag har försummat mina båda hemorter - Gustavsberg och Åmål

Känner att jag på sistone försummat både Gustavsberg och mitt kära Åmål. Så mycket annat har kommit i vägen - säger den som vill avsvära sig ansvaret för sina val……

Här i Gustavsberg har det inte hänt så mycket under hösten. Eller annars är det så att det bara är jag som slumrat till lite sött men jag tror inte det. Kanske beror det på det lokala regeringsskiftet, det uppstår liksom ett vakuum under en tid? Men det är klart, Biltema startade förstås sitt bygge - som ska vara klart till våren till glädje för alla bilägare - i ett av våra tre centra. Jag vet vilket men vad det heter törs jag inte säga, jag blandar ihop namnen. Åtminstone vad gäller Värmdö Köpcentrum och Värmdö Marknad. Jag tror att Köpcentrum är det vid Mölnvik och att Marknaden ligger vid Ingarökrysset/Charlottendal? Sen har vi förstås Gustavsberg Centrum - Skärgårdscentrum – det enda riktiga fast det för en tynande tillvaro i skuggan av de andra två bjässarna. Andra tider skola dock komma om man får tro planerarna. Och varför bara nöja sig med ett centrum när man kan ha tre även om betydelsen av själva ordet centrum (medelpunkt SAOB) blir lite missvisande?

Mycket har hänt de senaste tio åren. Jag minns när Bröderna Isaksson, Brisak, var de enda som med sitt stora tältläger låg i Mölnvik, bortsett från brandstationen och helikoptern. Det fladdrade vilt och small rejält i tältpresenningarna när det blåste, det knastrade från grusgolvet och var kallt respektive varmt som fasen beroende på årstid. Kolkaminerna som värmde personalen när det var kallt osade gott. Jag kan inte hjälpa att tycka att det var charmigare än den köp-och-säljmaskin som idag har tagit platsen i besittning – om det nu är Köpcentrum eller Marknaden.

Och idag är det synnerligt tråkväder i Gustavsberg.

I Åmål och hemma på udden i Vänern har jag inte varit på alltför länge. Omständigheterna har varit ogynnsamma. Jag får förlita mig till goda vänners rapporter och det som står i Provinstidningen – och det är inga dåliga källor! Ser glädjande nog att Nordiska Kardan går som tåget. Bättre än så faktiskt. Å andra sidan har Sem i Opconkoncernen varslat 60 personer. Åmål – som faktiskt ligger sämre till än norrlandskommunerna - behöver allt flyt i världen vad gäller jobb. Hallå alliansen! Jobb till Åmål!

Flyt har däremot Sofias dansare. Kul! Hon gör en jätteinsats för ungdomarna! Över huvud taget är kulturlivet blomstrande i Åmål med omnejd. Det grämer mig svårt att jag missade Karlbergsskolans fullsatta hyllningskonserter till Ted Gärestad där Janne Schaffer medverkade. Jannes traditionella konsert i Åmåls gamla kyrka tillsammans med Björn J:son Lind och Stefan Blomqvist är för övrigt en av sommarens absoluta höjdpunkter. I somras hölls den istället på Hamnkompaniet vilket jag tycker var synd. Hoppas det var en engångsföreteelse utan att mena illa om HC för den skull. Det blir mer stämning i kyrkan. Hur som helst, missa inte konserten om du har vägarna förbi! Det är väl för den delen Åmåls stora dilemma – ingen har vägarna förbi. Förbi förresten, varför åka förbi när man kan stanna ett tag i Åmål och uppleva stadens charm! Nu går det förstås inte att stanna om man inte ens åker förbi. Så gör det men stanna! Njut t.ex. av Åmålsån som för ett par år sedan fick ny botten och strandskoning. Och några små vattenfall när tillströmningen är på det humöret. Nackdelen är att vi inte längre kan ta vår lilla båt uppför ån. Det var så bekvämt att lägga till alldeles nedanför affären. Bara att slänga i matkassarna i båten. Var annars kan man göra sånt? Eller kunde. Man kunde t.o.m. ta sig fram till stationen och längre upp ändå.

Apropå stationen, Åmåls tågstation har fått ett hyfsat betyg – något sånär bra - vad det nu innebär? Tydligen åker någon från Järnvägsfrämjandet runt och betygssätter landets alla stationer. Kul jobb men vad är vitsen? Vitsen med själva stationen är lättare att förklara, där ska folk kliva på och av tåg som går förbi. Eller, tja, stannar till då. Vår stationsbedömande vän på Järnvägsfrämjandet kommer nu att få en lite lättare arbetsbörda då man hotar att lägga ned Dal-Västra Värmlands Järnväg (DVVJ) som går mellan Mellerud och Årjäng – en mycket mycket vacker sträckning. För lite trafikanter förstås. En nedläggning vore en kulturogärning! Åk mera tåg! Åk med DVVJ!

Vädret hemma vid Vänern? Varför inte kolla med live-webbkameran på fyren Fogden i Åmålsviken eller med webbkameran på Stadshotellet (kan kinka lite ibland) varifrån du har fin utsikt över torget. Just nu ser det inte bättre ut där än här i Värmdö!

Utöver allt annat oroar jag mig för att rådjuren just nu står och mumsar på vårt nyplanterade Paradisäppelträd hemma på udden i Vänern.

Inga kommentarer: