20061120

Ur led är inte tiden - men väl alliansen

Det råder baisse för alliansen på den politiska börsen ser jag. Ett ganska präktigt kursfall också. Kan man undra på det? Man behöver inte vara geni för att inse att starten inte precis varit så som Fredrik Reinfeldt & CO antagligen önskade sig. Den goda och uppsluppna stämningen som präglade alliansen före valet känns som bortblåst och det är kanske inte så konstigt så snålt som det blåst runt knutarna. Förklaringarna är många och har ältats tillräckligt fram och tillbaka. Jag lämnar dem därhän nu men en sak måste jag bara ta upp.

Alliansen och framför allt moderaterna tycks ha hamnat totalt ur takt med tiden! Allvarligt! Nu tänker jag framför allt på miljöfrågorna. Medan resten av oss verkar har vaknat upp för att inse allvaret i det som händer med vår livsmiljö, när det utmärkta TV-programmet ”Planeten” just berättar kusliga saker för oss, när t.o.m. kvällstidningarna har miljökampanjer traskar moderaterna käckt på åt helt motsatt håll. Man skär ner på anslag efter anslag som rör miljöfrågorna, inte minst i kungliga huvudstaden. Läste i tidningens ekonomidel att nu ska det istället satsas på tillväxt. Men hallå, var är ni? Jag vet inte vad som är värst: om det är ett medvetet val eller en följd av att leva i en rosenskimrande dimma? Inte heller verkar det som om man törs sätta sitt hopp till de stackars allianskamraterna som hittills fört en tynande tillvaro i skuggan av de starkt dominerande moderaterna och som nu verkar ha hamnat i total solförmörkelse. Snälla Andreas, nu får du käka vitaminer och morska upp dig!

I det senaste avsnittet av ”Planeten” fick vi möta en nationalekonom som enligt egen utsago var en f.d. frälst tillväxtekonom men som nu hade kommit på bättre tankar. Kan jag förändra mig kan också andra, som han sa. Hoppfullt. Om det var han som också sa - att vi påstår att Kina och Indien är de stora problemen medan det i själva verket är vi – minns jag inte. Men klokt var det ändå sagt!

Time to wake up!


Inga kommentarer: