20061123

Och i Åmål då?

Vad händer i mitt älskade Åmål med omnejd? Nu tror jag inte Åmål avviker från andra småorter men ändå. De bryr jag mig inte om lika mycket. Här är några notisrubriker ur tisdagens Provinstidning (PD):

Man anhölls för att ha misshandlat sambon
Man anhållen för misshandel
Säfflebo åtalas för hot mot tjänsteman
Åmålbo sålde kött olagligt
Personalen spurtade efter snattare
Lärare upptäckte förberedd skolstöld
Man körde bil utan körkort
Misstänkt rattfyllerist stoppades av polis
Husägare får böter för olovligt bygge



Och så fortsätter det. Ungefär likadant varje dag. Man undrar. Förr lämnade man gladeligen både båt, bil och hus olåsta. Var trygg i stan. Fast det finns ju glädjande rubriker också. Vänern ligger t.ex. 52 centimeter över referensytan vilket betyder att jag har vatten under större delen av bryggan. Och det är ju bra! Själva vitsen med en brygga är ju att det är vatten under och så är inte alltid fallet när Trollhättan tappar för mycket heta nederbördsfattiga somrar som i somras. Å andra sidan kan vi inom en snar framtid förvänta oss det rakt motsatta problemet i Vänern. Det har klart framgått den senaste tiden när allvaret i klimatfrågan verkligen har gått upp för oss.

Vården förstärks! Budgeten ser bättre ut p.g.a. att befolkningsutvecklingen varit bättre än väntat. Minns jag rätt har den hittills i år ökat med 25 personer. Trots svår arbetslöshet. Glädjande! ICA Supermarket firar ettårsjubileum. Den ombyggda butiken alltså. Man har vänt den bakfram tycker jag som saknar den gamla butiken med utgång mot gågatan. Sen gillar jag inte de höga hyllorna som får mig att känna mig instängd och som gör att kära hustrun ofta tappar bort mig. Eller om det är tvärtom. Man ser ju inte varandra och får ta till mobilen - bakom vilken hylla gömmer du dig? Grattis i alla fall Linda och Rikard! Bara det att våga satsa på en stor butik mitt inne i stan är värt en applåd! Precis som Konsum gör kanske jag bör tillägga. Två bra butiker – så blir det rättvist!

Läser vidare att handelsministeriet blir rena åmålsmaffian sedan Göran Lithell nu knutits an till Sten Tolgfors – båda åmålsgrabbar även om Lithell hette Carlsson på den tiden. Man heter Carlsson i Åmål och Lithell på deppet, det måste man förstå.

Åmåls BC rycker i sydallsvenskan – vad det nu kan betyda? Viktig bortaseger för Åmåls SK. Ny förlust i handbollstrean. Anfallsbröder lämnar Åmål. Andra obegripliga idrottsrubriker för en idrottsanalfabet som jag.

Biografen Saga, den enda som är kvar, visar Nicke Nyfiken, Farväl Falkenberg och När mörkret faller. Jag har inte sett nån av dem. Måste skärpa mig. Senast jag var på bio var nog för fem år sen. Vilken film det var har jag glömt. Det är för mycket att välja på i Stockholm. Man får ju kramp! Tänk om jag väljer fel?

Och så har det varit dansgala i Karlbergsskolan aula. Elever från skolor i Åmål med omnejd visade upp sina talanger. Det dansas mycket i Åmål. Till stor del Sofias förtjänst skulle jag tro. Jag har sagt det förut, hon gör med sin dansskola en jätteviktig insats för våra ungdomar!

Det finns hopp!

Inga kommentarer: