20061104

Stillhetens dag

Alla helgons dag. Inte många tror väl på helgon idag. Ändå känns den här dagen lite märkvärdig tycker jag. Vill jag känna. Jag är glad om det amerikanska bjäfset runt haloween inte vinner mer terräng än det redan gjort, utan tvärtom, att haloween tynar bort. Låt oss få behålla och vårda åtminstone en högtid som gör skäl för namnet. Den kanske finaste av alla med sin stillhet och sina miljontals tända ljus. Tänk bara, miljontals tända ljus! Tror faktiskt att vi behöver det. Men barnen har tråkigt! Jovisst. Jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt en massa stillsamma och tråkiga juldagar, påskdagar och allhelgonadagar i mitt liv. Juldagarna hemma hos farmor och farfar på Torggatan i Åmål var nog värst. Ändå är jag övertygad om det hälsosamma i att vi ägnar ett par dagar om året åt annat än konsumtion och ytligt festande. Ett par dagar åt stillsam reflektion. Försöker sätta våra liv i ett sammanhang. Och jag vet att även barn reflekterar…

Jag tror på en kärlek
utan plikt och skuld
utan försäkringar
och utan konkurrens.
Ett livets flöde
som inifrån förnyas
av sin egen kraft.

Jag tror på en kärlek
som dansar och sjunger
utan tanke på nytta –
och lika självklart
stannar upp
inför den som plågas –
och delar smärtan.

Margareta Melin


Inga kommentarer: