20061213

God Lucia!

Idag hade jag tänkt mig en text om stress men det kändes plötsligt så fel. På Lucia! Undrar hur jag tänkte? Den texten kommer i morgon istället – när julstressen börjar sätta in på allvar. Idag tänker jag njuta av Lucia. Njuta av alla de gamla välkända luciasångerna som jag hört så många gånger förr. Som jag sjungit så många gånger i kören. De hör till på ett ovanligt sätt oexploaterade som de är till skillnad mot julsångerna. Kanske är Lucia den enda traditionen som (ännu) inte har kommersialiserats? Kanske är Lucia den enda högtiden som låter oss sjunka in i oss själva för lite välbehövlig kontemplation i våra annars så fragmenterade liv?

Så låt oss släppa på kraven idag och bara vara oss själva. Om chefen frågar varför du verkar så frånvarande så svara bara – Lucia så klart! Jag vilar i mig själv. Jag låter ljusdrottningens ljus uppfylla själen under en av de mörkaste dagarna på året. Hon kommer möjligen att misstänka att det har varit lite för mycket glögg här men det tar du med upphöjt lugn.

I bästa fall lyckas du hålla kvar lite av lugnet under resten av tiden fram till jul. Och inte minst under julen. Blunda. Ta ett djupt andetag och andas ut långsamt. Andas ut stressen och låt friden i lucialjuset fylla alla dina skrymslen och vrår. Låt dig bara vara. Ta emot och minns att det är fint att du finns!

God Lucia!

Inga kommentarer: