20061212

Kompetens - vaddå kvotera?

Är du kompetent? Jag är det – om jag får säga’t själv. Tror du mig inte kan du fråga mina närmaste vänner. Åtminstone tycker de att jag är en hygglig och trevlig prick och det kan man väl nästan kalla kompetent. Socialt kompetent kanske? Jo, jag ju en av dem såklart, man väljer ju inte vänner som känns underliga och konstiga. Lite artfrämmande så att säga. Det är ju tryggast så, man vet vad man har att vänta sig av varandra. Inget konstigt med det eller hur? Så gör väl alla.

Tjejerna har också sin lilla sfär där bara de träffas och gör saker, f-n vet riktigt vad. Vi killar brukar också träffas och ha lite skôj om man säger så. Dricka lite öl, kolla in lite sport. Snacka brudar. Och snacka jobb också faktiskt. Helt naturligt! Det är bara bra att dela på sig ibland, det finns ju saker som bara vi killar begriper. Sånt som man bara kan snacka om oss killar emellan. Antagligen är det likadant med tjejerna fast det vet jag inte förstås. Har aldrig frågat.

Hörde förresten att alliansen nu har beslutat att ta bort könskvoteringen vid rekrytering av statliga chefer. Bra! Så att bara kompetensen får avgöra. Kompetenta personer som bedömer kompetensen. En helt igenom saklig och intellektuellt hederlig process. Inget tjafs. Så har det ju funkat under större delen av tiden historiskt sett och ingen har väl klagat på det? Ta bara Nobelpriset som under pompa och ståt delades ut i söndags. 97 av 100 pristagare genom åren har varit män. Säger väl något om kompetens eller hur? I annat fall ifrågasätter du ju kompetensen hos alla de män, jag menar personer, som i vetenskapliga kommittéer och råd, i forskningsstiftelser, på högskolor och universitet som rektorer och annat väljer ut och nominerar kandidaterna – och det vore ju orätt att göra! Skulle alla de ha fel kanske? Knappast! Det handlar ju om vetenskap. Och skulle verkligen hela näringslivet ha fel? För där ser det ju likadant ut i pyramidens topp. Bara kompetenta personer om än lite abnormt giriga kanske. Man kan inte begära allt.

Nej, det är bra att vi får bort den tramsiga kvoteringen och kan ägna oss åt sann och saklig bedömning av kompetens. Okey då, det kanske är lite besvärande att det nästan bara är män som bedömer kompetens men å andra sidan är ju faktiskt kompetens ett objektivt begrepp så det borde verkligen inte spela någon roll vem som bedömer. Och nu råkar det bara vara mest män. Varför bråka om det? Känns ovetenskapligt på något sätt.

Nu vet jag inte riktigt vad som tar åt mig men jag har plötsligt Stanislaw Jerzy Lec’s ord ringande i ena örat –

Somliga ser precis detsamma med högra som med vänstra ögat. Och tror att detta är objektivitet.

Det måste vara tinnitus! Som om inte det var nog, nu ringer också Agneta Lagercrantz’s skaldande om kompetens i andra örat –

Kompetens. Kompetens? Kompetens! Kompetens*
Man hör ordet bara precis till en gräns
Kompetens kompetens kompetens kompetens
Det låter som komp i en rytmisk frekvens
Kompetens:
Är det intuition eller intelligens?
Är det särskild förmåga eller något som känns?
Är det kunskap, begåvning, en godkänd licens?
Eller är kompetens, kompetens, kompetens, kompetens
inte kapacitet, inte skicklighet ens -
utan summan av min existens?

Agneta Lagercrantz


Vad jobbigt det blev! Sjutton också, man liksom rutschar av pingvinberget. Även om det bär mig emot så måste jag erkänna att dikten återger de mest kompetenta funderingar över begreppet kompetens som jag någonsin sett! Men du, säg inget till grabbarna snälla…..

Borås Tidning
VästerviksTidningen
Hallands Nyheter

Inga kommentarer: