20061230

I måste man stå för att få något gjort

Därför blir det bara en notisaktig kortis idag. Huller om buller.

Madame Citroën svävar åter mjuk fram som sig bör. Lite gulligull hjälpte. Kanske att jag skrämde henne lite också genom att hota – vill du att jag ska kalla dig Volvo kanske?

Saddam finns inte längre. Utan att försvara en av de största skurkarna på jorden känns öga för öga, tand för tand kolossalt primitivt. Det hade funnits smartare sätt att hantera den frågan. Å andra sidan, vad var att vänta när Bush ytterst håller i trådarna – årets värsting enligt en färsk omröstning i den amerikanska befolkningen. Vilken oerhörd grej egentligen, att utse sitt statsöverhuvud till årets värsting! Hur som helst, två år till känns väldigt länge.

Citytunneln under huvudstan kommer med all sannolikhet att byggas – till hela landets fromma faktiskt - efter en del onödigt maktskrammel från alliansen. Bra! Synd bara att förslaget att gräva ner bilarna i en tunnel tycks ha evaporerat, dunstat bort totalt alltså.

Funderar på att tvätta av Madame Citroën väl medveten om att hon troligen kommer att vara lika skitig igen innan jag hunnit ner till korsningen vid Lagnövägen. Är jag dum i huv’et eller? Vi får nog anlända till Bjurs ostädade i morgon.

Ser i avisan att allt fler Åmålsbor handlar i mellandagarna. Hur gjorde de förr undrar jag? Hamstrade mjölk och snus före julafton? Ser också att Gunnar Ström efter 50 år lämnar sitt arbete vid takstolsfabriken. Takstolle?

Mer snö på vägarna när Vägverket sänker kraven – lyder en rubrik. Hur sjutton kan de veta det? Då gäller det att hålla sig vid sidan om ifall man som sommarkramare vill undvika det vita kladdet.

En annan intressant rubrik i kära gamla PD: Två män fick böter för att ha urinerat på stan. Stan är i detta fall Säffle för i Åmål gör man inte sånt. Jag vet inte, men jag fick en så lustig bild för min inre syn. Hur gjorde de? Två jättar som pinkade i kors? Inte underligt i så fall med alla dessa skyfall. Sydväst rekommenderas å det varmaste i Säffle!

Och i morgon kommer tusentals kronor att bokstavligen gå upp i rök och lika många hundar att kräkas. Det är nyårsafton om du nu råkat missat det. Hoppas du inte glömde systemet – för annars är du torsk nu!

Så – ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig och de dina! Vi hörs igen nån gång in på nästa år.

Inga kommentarer: